Μα, με μυγοσκοτώστρα στο αμφιθέατρο; Του Απόστολου Λακασά

Η διαδικασία επιλογής ενός υποψηφίου για μια θέση καθηγητή σε ΑΕΙ έχει πολλές πτυχές, οι οποίες πρέπει να τηρηθούν στο πλαίσιο ενός νομικού πολιτισμού που πρέπει να απεχθάνεται τα «παράθυρα». Άρα, το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα.

Η ανάδειξη του θέματος με τους 29 υποψηφίους για μια θέση διδάσκοντος στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίοι αποκλείστηκαν, και τον ένα και μοναδικό υποψήφιο που προκρίθηκε –που είναι και στενός συγγενής στελέχους του τμήματος- επικοινωνιακά προσφέρει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση. Μια μεταρρύθμιση σημαντική, με ένα μειονέκτημα! Η διαδικασία επιλογής ενός υποψηφίου για μια θέση καθηγητή σε ΑΕΙ έχει πολλές πτυχές, οι οποίες πρέπει να τηρηθούν στο πλαίσιο ενός νομικού πολιτισμού που πρέπει να απεχθάνεται τα «παράθυρα». Αρα, το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα.
Ενδεικτικά, θα μπορούν τα παιδιά καθηγητών στο τμήμα να διεκδικήσουν θέση σε αυτό; Και εάν όχι, ο αποκλεισμός θα αφορά και τη σχολή και το ΑΕΙ; Μείζον θέμα επίσης είναι η σύνθεση του εκλεκτορικού σώματος. Τα συντεχνιακά δίκτυα των πανεπιστημιακών είναι ισχυρά εντός των ελληνικών ΑΕΙ. Είναι γνωστή η –ακραία, είναι αλήθεια– περίπτωση των δύο θέσεων σε δύο ομοειδή τμήματα ΑΕΙ της Αθήνας, οι οποίες «μοιράστηκαν» σε μια στενή φίλη και μια στενή συγγενή των προέδρων των τμημάτων. «Βοήθα με να σε βοηθώ, να βολευτεί η οικογένεια».

Προς επίρρωση, κάποιος μπορεί να δει ποιοι μετακινούνται από εκλεκτορικό σε εκλεκτορικό σώμα σε διάφορα ΑΕΙ για να κατανοήσει πόσο εύλογο είναι ένας καθηγητής να ζητήσει από ένα φίλο του να ψηφίσει υπέρ ενός υποψηφίου.

Η «φωτογραφική» περιγραφή της θέσης είναι ο πλέον διαδεδομένος τρόπος προώθησης προσώπων. Η γενική συνέλευση του τμήματος περιγράφει με λεπτομέρεια το γνωστικό αντικείμενο της θέσης, ώστε αυτό να μπορεί να καλυφθεί μόνο από έναν υποψήφιο. «Κάνουν μάθημα το πέταγμα της μύγας για να βάλουν τους δικούς τους», είχε αναφωνήσει το 2001 μέλος υπουργικού συμβουλίου (για την ιστορία, είναι και σήμερα σε υπουργική θέση) επικρίνοντας τους πανεπιστημιακούς που συναινούσαν στη σωρηδόν ίδρυση τμημάτων.
Θέλει ωστόσο προσοχή, ώστε η μεταρρύθμιση να μην είναι αλλαγές του αφρού που εντυπωσιάζουν την κοινή γνώμη. Άλλωστε, αυτό είναι το μόνο μειονέκτημά της: Καθώς θα είναι δαιδαλώδης, δεν προσφέρεται για εντυπωσιακά πρωτοσέλιδα, και το γνωρίζουν η Νίκη Κεραμέως και ο Βασίλης Διγαλάκης. Είναι όμως μια μάχη που πρέπει να κερδηθεί για το καλό των αρίστων που πασχίζουν κατά της αναξιοκρατίας, για το κύρος των ελληνικών ΑΕΙ, για την πρόοδο της Ελλάδας.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 22/10/2020, ΑΝΤΙΛΟΓΟΙ Του Απόστολου Λακασά

0 ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password