Το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση – Όλες οι αλλαγές

«Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση αλλάζει άρδην με στόχο να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις, να θεσμοθετηθεί ένα εθνικό πλαίσιο προσόντων για να είναι σαφές σε ποιο επίπεδο τοποθετείται κάθε πτυχίο, και να αναβαθμιστεί η ποιότητα της εκπαίδευσης», Διευθύνουσα ΕΟΠΠΕΠ κ. Λυτρίβη

Η σημερινή ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ δημοσιεύει τις αλλαγές που θα φέρει το νέο νομοσχέδιο στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, το οποίο θα κατατεθεί τον επόμενο μήνα.

Πρότυπα ΕΠΑΛ

Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, θα δοθεί η δυνατότητα στα νυν συμβατικά επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) να μετατραπούν σε Πρότυπα, με αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τους. Ο σύλλογος διδασκόντων κάθε επαγγελματικού λυκείου θα μπορεί να ζητήσει το σχολείο να μετατραπεί σε Πρότυπο. Η λειτουργία των Πρότυπων ΕΠΑΛ θα γίνει από την επόμενη σχολική χρονιά και ο τελικός αριθμός όσων θα ιδρυθούν θα εξαρτηθεί και από το δημοσιονομικό κόστος.

Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης

Θα ιδρυθούν σχολές επαγγελματικής κατάρτισης, στις οποίες θα έχουν πρόσβαση οι απόφοιτοι γυμνασίου, και οι απόφοιτοί τους θα βγαίνουν στην αγορά ως επαγγελματίες τεχνίτες (π.χ. υδραυλικοί).

Οι σχολές αυτές, άλλωστε, θα αποτελούν τη βάση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων που θα θεσμοθετηθεί και θα είναι κατ’ αντιστοιχία του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (η κλίμακα ξεκινά από το επίπεδο 1 για τους αποφοίτους δημοτικού και καταλήγει στο επίπεδο 8 για τους κατόχους διδακτορικού διπλώματος). Οι σχολές επαγγελματικής κατάρτισης θα χορηγούν πτυχία επιπέδου 3.

Πτυχία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Πτυχίο επιπέδου 4 θα χορηγείται στους αποφοίτους των επαγγελματικών λυκείων έπειτα από ενδοσχολικές εξετάσεις. Πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας εκπαίδευσης και κατάρτισης επιπέδου 5 θα χορηγείται στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ που θα έχουν παρακολουθήσει έτος μαθητείας και θα έχουν περάσει εξετάσεις πιστοποίησης καθώς και στους αποφοίτους των ΙΕΚ.

Τάξεις Μαθητείας

Επίσης, θα αναβαθμιστούν οι Τάξεις Μαθητείας μετά την ολοκλήρωση των τριετών σπουδών στα ΕΠΑΛ, καθώς και τα ΙΕΚ. «Ειδικά όσον αφορά τα ΙΕΚ, παρατηρείται έλλειψη συνάρθρωσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης με το σύστημα κατάρτισης, διότι λείπουν ο συντονισμός και ο κοινός σχεδιασμός καθώς και η σύνδεσή της με την αγορά εργασίας, με αποτέλεσμα οι ειδικότητες να σχεδιάζονται χωρίς διάγνωση των αναγκών και με την απουσία των κοινωνικών εταίρων», δήλωσε στην «Κ» ο γενικός γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά βίου Μάθησης κ. Γεώργιος Βούτσινος.

Η διασύνδεση

Στο ίδιο πλαίσιο, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δίνει ιδιαίτερη σημασία στη διασύνδεση των Ειδικών Εργαστηρίων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) με την υπόλοιπη Ειδική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Στόχος, είναι να γίνουν τα ΕΕΕΕΚ πιο ελκυστικές δομές εκπαίδευσης, και να ενισχυθεί η προοπτική απασχόλησης των αποφοίτων τους.

«Καθένας θα γνωρίζει το επίπεδο στο οποίο αντιστοιχεί κάθε πτυχίο και επάγγελμα. Βεβαίως έχουν σημασία η εξειδίκευση και η πιστοποίηση των γνώσεων που θα έχει κάθε απόφοιτος από δομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης», παρατηρεί η κ. Λυτρίβη.

Στον σχεδιασμό των ειδικοτήτων και των προγραμμάτων σπουδών των νέων δομών λόγο θα έχουν οι κοινωνικοί εταίροι (επιχειρήσεις, επαγγελματικοί φορείς, επιμελητήρια) ώστε να αποτυπώνουν τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Και αυτό διότι μέχρι τώρα το σύστημα επικρίνεται ότι οργανώθηκε με βάση το υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό και όχι τις ανάγκες των επιχειρήσεων, που διαμαρτύρονται για ελλείψεις σε εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Ενδεικτικά, κάθε Περιφέρεια ή δήμος θα μπορεί να οργανώσει ειδικότητες ανάλογα με τις ανάγκες της οικονομίας της περιοχής.

ΙΕΚ

Προβλέπεται η ίδρυση Πειραματικών και Θεματικών ΙΕΚ.

Επίσης, ηλεκτρονικό μητρώο εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης βρίσκεται ήδη στη διάθεση των ΙΕΚ και των εκπαιδευτών τους.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ – Α. ΛΑΚΑΣΑΣ

1 Comment

  • Σαββίδου Αντιγόνη Reply

    21 Σεπτεμβρίου, 2020, 4:15 μμ at 16:15

    Κατάρτηση από τα15; μετά το Γυμνάσιο; πρόορη κατάρτηση.
    Περιμένω να δω την “πρόταση” για τα ΕΠΑ.Λ. Δεν ελπίζω πια δυστυχώς. Κατάντησε όχι μόνο κουραστική αλλά και αναποτελεσματική η κάθε αλλαγή της Επαγγελματικής Εκπαίδεύσης. Δυστυχώς ο/η κάθε υπουργός παιδείας σχεδόν όλων των κυβερνήσεων, χωρίς συζήτηση, μελέτη μας “πρόσφερε” και μία μεταρύθμιση. Για το καλό της φαντάζομαι. Έγιναν και θετικά βήματα. Το ράβε -ξήλωνε βέβαια μόνο αναστάτωση και ανασφάλεια προκαλεί σε μαθητές και γονείς, αλλά και σε εκπαιδευτικούς της ΤΕΕ. Τώρα πια περιμένω ως θεατής να δω την νέα μεταρύθμιση και τις εξελίξεις.
    Αυτό σημαίνει ότι κουράστηκα 30+ χρόνια στην Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδεύση να είμαι στο ίδιο έργο θεατής.

Αφήστε ένα σχόλιο

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password